Pääsin jokunen viikko sitten hurmaavien kirjallisuusterapeuttien vieraaksi. Olin suunnitellut puhuvani vaikka mitä hienoa ja syvällistä, mutta kotiin ajellessani huomasin, että vaikka mitä jäi kertomatta - koska meillä oli niin hauskaa yhdessä! Onneksi tilaisuus meni keskusteluksi eikä minun monologikseni.

Koska koolla oli luovia kirjaihmisiä, uudet ideat saivat tulla. Eräs nainen kertoi miettineensä hätähyllyn perustamista kotiinsa. Kirjoja on paljon ja joka puolella, joten hän oli pohtinut, mitkä kirjat pitäisi voida pelastaa tulipalon sattuessa. Siitä nimitys hätähylly: hylly kirjoille, jotka ovat ehdottoman tärkeitä ja säilytettäviä - ja hätähylly pitäisi varmaankin sijoittaa ulko-oven liepeille, että kirjat voisi vain kahmaista mukaansa lieskoja paetessaan.

Siitä lähtien olen pyöritellyt mielessäni omaa hätähyllyäni. Mitkä kirjat siihen kuuluisivat? Montako valitsisin? Mihin opuksiin olen niin kiintynyt, että tahtoisin ne mukaani palavasta talosta? Päiväkirjat tietenkin, mutta painetun sanan puolella menee jo paljon vaikeammaksi.

Mitä te sanotte? Onko tämä superhelppo kysymys kaikille muille paitsi minulle?