Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta muistelen Juice Leskisen joskus sanoneen suunnilleen näin: Ne, jotka osaavat, tekevät mitä vaan, ja ne, jotka eivät osaa, ryhtyvät opettamaan. Tätä on pitänyt miettiä kerta jos toinenkin oman ammatinvalinnan äärellä. Ovatko opettajat jollain tapaa epäonnistuneita, niinkö tämä pitää ymmärtää? Ryhtyvätkö opettajiksi vain he, joiden täytyy jollain tapaa kompensoida sitä, että omat taidot eivät riitä? Onko opettaja se, joka osaa tekniikan, mutta ei välttämättä saa "sitä jotain" töihinsä - jos luovista aloista puhutaan?

Muistan lukion psykologian tunneilta, että välillä opettajamme laittoi meidät opettamaan kirjan asioita muulle luokalle. Silloin teki mieli kapinoida, että ei ole meidän hommaa tuo opettaminen, opettajanhan kuuluu opettaa! Mutta noin toimiessaan hän opetti tärkeän asian: jos jotain asiaa ei osaa, sen oppii parhaiten, kun joutuu opettamaan sen muille. Tätä oivallusta en olisi oppinut, jos en olisi joutunut opeksi open paikalle.

Yksi syy, miksi pidän niin kovasti sanataideohjaajan työstä on juuri se, että saan oppia uutta jatkuvasti. Välillä se on raskasta, sillä opiskeluun kuluu aikaa ja energiaa, eikä tarvittavaa teoriaa läheskään aina ole saatavilla valmiina, vaan se pitää etsiä, suodattaa ja päätellä itse. Mutta poikkeuksetta olen opettamisen myötä oppinut todella paljon, tehnyt oivalluksia, päässyt syvemmälle kuin aikaisemmin.

Parisen vuotta sitten kokosin teoriaa ja harjoituksia fantasiasta. Viime vuonna tuumin esseen lajiominaisuuksia. Nyt olen haalinut tietoa romanttisesta viihteestä. Hauskinta on, että uuden genren omaksumiseksi saa myös lukea paljon. Vaikka olen ennenkin lukenut fantasiaa, esseitä ja viihdettä, on hauskaa välillä keskittyä vain yhteen lajiin, lukea lähes pelkästään sitä, että pystyisi vertailemaan teoksia keskenään ja löytämään niistä keskeisiä piirteitä - ja poikkeamia. Ikään kuin kyllästää itsensä tietyllä lajityypillä, uida siinä kaikessa rauhassa.

Entä, jos Juice tarkoittikin tätä? Että jos joku ei osaa, hänet kannattaakin laittaa opettamaan. Siitäpä oppii.