Voisin esitellä tässä jonkun muunkin Anne Tylerin kirjan. Ehkä Hengitysharjoituksia ei ole edes paras Tylerin kirja. Mutta se on ensimmäinen Tyler, jonka olen lukenut.

Olin muutama vuosi sitten divarikierroksella silloisen poikaystäväni ja hänen ystävänsä kanssa. Pojat (miehet?) jäivät ulos tupakalle, kun minä piipahdin Fidassa. (Voi olla, ettei sen nimi ollut vielä silloin Fida, mutta se ei ole olennaista.) En odottanut paljoa kirpparin kirjahyllyltä, mutta kävin sen nopeasti läpi. Tarvitsin jotain. Tylerin Hengitysharjoituksia osui käteeni. Pidin takakansitekstistä, ja selailtuani kirjaa hivenen uskoin, että pitäisin itse romaanistakin. Hinnan olen pyyhkinyt pois kirjasta, mutta muistaakseni maksoin kirjasta euron.

Luin. Pidin. Luin uudelleen jonkin ajan kuluttua. Pidin taas. Luultavasti olen lukenut kirjan kolmannenkin kerran. Joskus nimesin sen naureskellen PMS-kirjahyllyyn kuuluvaksi. Minulla ei ole PMS-kirjahyllyä, mutta jos sellaisen kotiini perustaisin, siihen pääsisivät lämminhenkiset, perhe- ja rakkaussuhteita käsittelevät kirjat, joissa on sopiva ripaus lempeää huumoria. Tarinan pitäisi olla hyvä, kerronnan temmata heti mukaansa. PMS-kirjan pitää päästää sukeltamaan toiseen maailmaan, mutta liian höttöinen se ei voi olla. Kireässä mielentilassa ei kestä epärealistisen auvoisia romantiseerauksia. Kirjan pitää antaa ajatuksia, liittyä omaan elämään, muttei liian julmasti. Totuutta ei tarvitse läväyttää päin kasvoja, sen voi tarjoilla hienovaraisemminkin.

Hengitysharjoituksia kertoo Maggiesta ja Irasta, jotka ovat olleet naimisissa liki 30 vuotta. Maggie on hössöttäjä, joka sotkeutuu muiden asioihin aivan liikaa. Toki hän tarkoittaa hyvää, mutta... Lapset ovat jo isoja, ja heidän on saatava tehdä omat virheensä.

Valinnoista kertovat kirjat kiehtovat minua aina, ja Hengitysharjoituksia kuuluu siihen joukkoon. Mitä ihminen voi valita? Miksi hän tekee juuri ne valinnat? Ovatko valinnat aina lopullisia, vai voiko tulla katumapäälle?

Hengitysharjoituksia-romaanin jälkeen arkailin muiden Tylerin kirjojen lukemista. En ymmärrä, miksi. Olen pitänyt jokaisesta lukemastani. Toisista aivan erityisen paljon. Ja mikä onni, kun tajusin, ettei kaikkia Tylerin kirjoja ole vielä suomennettu! Lisää voisi siis olla tulossa!

Anne Tyler: Hengitysharjoituksia. Suomentanut Saara Villa. Ensimmäinen suomenkielinen painos ilmestyi 1989 Otavan kustantamana.