Sex sells - seksi myy. Eihän tämä mikään uusi oivallus ole, mutta niin sitä vaan paatuneempikin mainostennäkijä ja tekstien parissa nysvääjä hämmästyy, kun joku mainosnikkari on päättänyt yhdistää seksin ja Kurikan. Teille, jotka ette tiedä, kerrottakoon, että Kurikka sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla ja on ihan oikea kaupunki. Suhteeni Kurikkaan on etäinen, eipä siellä tule usein vierailtua, vaikka muuten Etelä-Pohjanmaalla hyppäänkin junanraiteet vinkuen.

Seksi ja Kurikka yhdistyvät työmatkani varrella. Matkalla Seinäjoen asemalta E-P:n Opistolle ohitetaan hehtaareittain peltoja - ja myös muutama peltojen laidoilla tönöttävä mainoskyltti. Yksi näistä vielä Seinäjoen puolella olevista kylteistä mainostaa Kurikkaa. Kuvassa on naisen takapuoli, tiukahkoihin farkkuihin verhottu. Vieressä lukee "Enemmän vastinetta rahoillesi" ja alhaalla "Kurikka - ihan oikea kaupunki". Olen tuijottanut mainosta joka kerta ohi mennessäni. Pitkään sitä ei ehdi tuijottaa, sen kohdalla taitaa olla nopeusrajoituksena 100km/h. Mainoksen viestin on siis selvittävä salamannopeasti.

Mutta: pylly ja vastinetta rahoille. Mitä tämä vastine mainoksen mukaan on? Muuta Kurikkaan, siellä on hyväpyllyisiä naisia? Kurikassa on paljon maksullisia naisia, joiden hinta-laatusuhde on mainio? Hyvän takamuksen saa rahalla, joten kannattaa tulla Kurikkaan? Kurikassa käytetään housuja, jotka tuovat lantion kaaret kunnolla esiin? Rahalla saa iloa silmälle, etenkin Kurikassa? Yritin etsiä mainosta myös kaupungin nettisivuilta, mutta kas kummaa, en löytänyt. Siellä oleva iskulause liittää kaupunkiin sanat elämäniloa ja elinvoimaa, joskin ilman takapuolta.

Voisi kuvitella, ettei monen neliömetrin kokoinen tienvarsimainos ole aivan ilmainen, täytyyhän sen kestää säätä, eikä värikuvakaan se edullisin vaihtoehto ole. Siksi ihmettelenkin miksi mainostaa kaupunkia noin omituisella tavalla. Vaikka saahan siten ainakin yhden ohikulkijan pohtimaan ja hihittelemään kummalliselle mainonnalle... Takapuolesta huolimatta mainos ei ole erityisen eroottinen tai provokatiivinen, joten ärtymystä sei ei oikeastaan herätä.

Olisipa hilpeää, jos lukiolaiset ottaisivat mainoksen analysoitavakseen jollain äidinkielen tai kuvaamataidon tunnilla! Voisi mainoksesta irrota proseminaarityökin. Näen jo silmissäni otsikot: "Seksuaalisuuden representaatiot Kurikan kaupungin tienvarsimainoksessa", "Metaseksuaalisuus Kurikka-mainonnassa", "Visuaalis-affektiivinen kurikkalaispylly". Ha!